Nehezen tettem túl magam a zseniális első lemezt követő énekesváltáson, az új dalnok, Mári Péter erősen visszafogott színpadi jelenlétén, valamint a zenei irány módosulásán. Míg a Mechanical Sound Empire a végtelenül szimpatikus eklektikájával is egy bivaly metál lemez, a rákövetkező I Stray nekem már túl psychedelikus-stoneres-szétfolyós volt, ami aztán a Rat King Racket toolos elborult súlyosságában kristályosodott ki – nekem már nem mindennapi betevőként. Mindazonáltal soha nem vettem le a szemem a ROTMR-ról, az Aebsense mellett a titkos magyar favoritjaim közé tartoznak, csupán két lépést hátráltam, belenyugodva, hogy másfelé indultak, máshova érkeztek, mint arra én vágytam a 2009-es album alapján.
(Fotó: Dancsok Krisztián)
Kevesebbszer is látogattam a koncertjeiket, de ki tudna ellenállni a Szimpla-féle ajándéknak (lásd korábbról itt és itt), s remélem ez a tendencia folytatódni fog. Szóval 80-ad magammal szombat este én is ott tömörültem a budapesti éjszaka egyik legkedveltebb szórakozóhelyének helyiségében a színpad előtt. 20.40-kor kezdtek a srácok, hogy szűk egy órára elvarázsoljanak. Főleg az utolsó, azaz a Rat-lemezről nyomták a dalokat, de a másik kettőről is felcsendült opusz. De még hogy! Hangzásban most sem kellett csalódni e helyütt, képzavarral élve: minden hangszer kisangyalként muzsikált. De ha már a képek. A zenekar mögötti falrészre, illetve a helyiséget határoló bal oldali falra egy nehezen kivehető, halavány, szinte szellemképes filmrészletet vetítettek a koncert ideje alatt (valami amerikai hollywoodi, 100 éves fekete-fehér mozi, egy törpe színész is volt benne…), de nagyon nehezen kivehetően és homályba hagyva, miként is kapcsolódik mindez a ROTMR zenéjéhez, előadásmódjához. Hacsak nem a Toolon keresztül. Merthogy ők is szoktak vetíteni.
Nem akarok toolzásba esni, de a ROTMR a magyar Tool, döntse el mindenki maga, hogy ezt negatívan vagy pozitívan értékeli. Mondjuk azt, nagyon erősen hatottak a srácokra a zeneírás terén. (Másfelől én Csaba András basszusgitáros játékából a Sabbath mély benyomását is kiérzem folyamatosan.) Ha ezen toolteszi magát az ember, akár élvezni is tudja a zenéjüket. De nagyon! Így tettem én is, hipnotikus erő sugárzik a dalaikból, a zenekari összhang tökéletes.
Unnám előcibálni, mennyire hiányzik a kiváló hangú Mári Péterből az önmutogatás, az egészséges színpadi-előadói exhibicionizmus, beláttam, egészen másfelől kell hozzá közelíteni, miközben a hiányérzet persze megmarad. (Még jó hogy a fanatikus-őrült szemeket meresztgető Csaba András, aki most is Brujeria-pólóban bangelt, egy kicsit pótolja a frontemberi hiátuson.) Szóval Péter afféle teljesen visszafogott alak, aki valszeg befelé éli ki az általa megénekelteket, csupán a hangjával kívánja közvetíteni az érzéseket, a mozdulataival, gesztusaival nem. Azért persze kontaktált a közönséggel magyarul-angolul vegyesen, ahogy ez itt szokás, hiszen az idelátogatók, a résztvevők nagyobb része külföldi. (A hely állandó tömöttsége egyébként szerintem tipikus szimulákrum: azért híres, és özönlenek ide a turisták, fiatalok-idősek vegyesen, mert azt mondják róla, hogy híres – de amúgy nincs itt semmi különleges látnivaló – mármint a koncerten kívül –, a betérők egymást bámulhatják szoros testközelségből, a zsivajtól beszélgetni nem lehet…) Megtudhattuk, hogy bár most négyen állnak a színpadon (Mári Péter – ének, a jelentősen lekarcsúsodott Berszán Miklós – gitár, Csaba András – basszusgitár és a minimál dobszerkó, de rengeteg cintányér mögött ülő Kertész László), de hamarosan öten fognak, az új lemez pedig készül, ha minden jól megy már jövő év első harmadában megjelenik. Némi pihenésképp eljátszott a közönséggel, hogy legyen az a szabály, ha már a zenekar tagjai ebben megegyeztek egymás között: igyon mindenki egyszerre két szám között. De amúgy a zenén volt a HANGSÚLY. Nagyon is.
Aki legközelebb látni is szeretné őket, nemcsak otthon hallgatni, az december 7-én az S8-ba menjen. A jótékonysági buli jótékony hatással lesz a kedélyállapotára és a zenei ízlésére.
SZIMPLAROCKS
Room of the Mad Robots
Budapest, Szimplakert, 2019. október 5.
ingyenes