Gondolom, azon többséghez tartozom, akiknek fogalma sem volt, mi rejtőzik akár az Uganga, akár a Terrordome név alatt. A csütörtöki Exhumed koncert viszont annyira felspannolt, hogy a szervezők által kínált kedvezmény – miszerint, aki akkor jegyet váltott, a hétfői koncertre ingyen bejöhet – elcsábított erre az estére is a régi közvágóhíd Showbarlangjába, megtekinteni a brazil Uganga, a lengyel Terrordome és a hazai CONAN’S FIRST DATE fellépéseit.
A szentendrei zenekar még fél kilenc előtt csapott a húrok közé, utóbb kiderült az ő műsoruk volt időben a leghosszabb, összesen nyolc dalt játszottak. Aki nem ismeri a zenéjüket, annak így tudnám leírni az általuk death and rollnak nevezett stíluskereteket: a kilencvenes évek közepi posztthrash groove metal áttörés (Pantera/Machine Head) alapokra rá(k)úszik, főleg dallamok és ének terén az Alice In Chains világa. Zúzós, mégis melodikus. Vagy ahogy a hetedik számként eljátszott Fangs and Claws című dal esetében Bencze Márton frontember fogalmazott: egyszerre gyors és lassú. A tavalyi nagylemezük, a The Devil is on the Loose nyitó dalával startoltak, a The Man, The Monsterrel, a máskor záró blokkos The Werewolf Risinggal folytatták, aztán jött az Uncovering, majd a gitáros Vándor Erik szerint is a mélypont: Demjén Rózsi varacskosított Hogyan tudnék élni nélküled? című remeke, amit nem kéne erőltetni, maximum ráadásként – magunkon kívül. Bárhogy is vastagítják ezt a szemetet, poénnak sem süt! Következett a D. O. O. M., a Tear it apart, break it down, az említett Fangs, legvégül a Jailbreak. A kvartett jól játszott, maga mellé állította a kisszámú (15 fős), de érdeklődő közönséget, ahogy a hangzás is velük volt. Kiderült, már játszottak együtt az utánuk színpadra lépő krakkói társulattal, de ezzel nem voltak egyedül, mert a Terrordome a Concrete-nek ajánlott később egy számot, s a gitárosuk is a magyar banda pólójában feszített.
A TERRORDOME igazi ’80-as évekbeli hatásait kirakatba tévő underground kapkodós káosz-thrash banda. A Slayer mellett a Dark Angelt, a Razort, a Cryptic Slaughtert, az S. O. D.-t jelölik meg elődjeikként. Utóbbiak mintázata főleg a lényegre törekvésben, a számok rövidségében érhető tetten. Tizenegynéhány rövid, velős felindultságból elkövetett tételük nem volt kellemetlen a fülnek, ahogy a kivarrókkal díszített farmermellényes Uappa Terror nevet és baseballsatyót viselő gitáros-énekes konferálásai is okésak voltak. Ők saját cuccaikon kívül disztró-holmikat is hoztak magukkal, kár, hogy vinyleket nem, de ez legyen az én bajom… Talán fél órát játszották intenzív muzsikájukat az akkora 25 főre duzzadt közönségnek – őket nézték meg ezen az estén a legtöbben!
Rövid, de annál eszementebb programot prezentált a brazil UGANGA, akik nem csak már megjelent első három lemezükről nyomták a dühkitöréseket, de a nemsokára kiadásra kerülő újról is előadták a portugál nyelvű énekeiket. Az egységes „Uganga-mezben” fellépő kvintett (a pólók hátoldalán a tagok neve állt) harmadik dalként a neves előd, a Sepultura Troops of Doomját vezette elő, így az is tudott hozzájuk jobban kapcsolódni, aki nem ismerte crossover-hardcore muzsikájukat. Az énekes Joker (Manuel Henriques) a rendelkezésére álló 3 méteren legalább 1 kilométert legyalogolt a mintegy 20 perces szettjük alatt, akár egy ketrecbe zárt tigris járkált fel s alá. A többiek pedig kiválóan adták hozzá „a talpa alá valót”. Szimpatikus formációjuk támogatásra méltó, habár zenéjük számomra inkább csak koncerten, az előadásmóddal együtt él.
Nem haza beszélek, az ízlésem mondatja velem: az előbandaként fellépő elsőrandizó barbár vitte el aznap este a pálmát.
Támogassátok jelenlétetekkel a Bloody Juice Entertainment jövőbeli rendezvényeit, megéri!
CROSS OVER CHAOS EUROPEAN TOUR 2013
Uganga (BRA), Terrordome (PL), Conan’s First Date
Budapest, Showbarlang, 2013. július 15.
Belépőjegy ára: 1000 Ft